Sedim na baloknu z … v roki in razmisljam, da je za mano en zares, prav zares dober dan, ki se je na koncu iztekel dalec nad pricakovanji in klavernimi zacetki.
A zacnimo na zacetku, zame je se je pravzaprav vse zacelo ze vceraj, ko sem naposled docakal lepo vreme in s tem koncno en pravi hike&fly. Ideja je bila za hiter popoldanski spust iz Hudicevega Borsta (Zaplata) a sva na koncu s Slabjono koncala kar na (sicer ze osvojenem) Srednjem Vrhu kjer sva ulovila zadnje sapice JZ (speedflyerji imamo precej problem startati v nuli). Vse skupaj mi samo se okrepi zeljo po projektih in plani so takoj v teku. Samsa je takoj za hribe, v bistvu se veliko bolj kot za pravo letenje iz fuj in fej Ambroza. Jst imam velike plane, a zelim nekaj kjer je v izi za odletet (dovolj kamnov iz Grintavca za to jesen) in ima po pomoznosti vmes nekaj plezanja. Ponudijo mi Stol, a se mi zdi (pre)dolg dostop do Avstrijskega izhodisca (+ potrebujemo 2 avta in precej logistike :/ ), zato poiscem alternativo in izberem Velik Vrh v pogorju Kosute. Severni dostop z ferrato je, starta se iz strmega (zelo strmega) travnika pa se dalec ni. Problem ostane edino se vreme ki naceloma je, a me malenkost skrbi sever po visinah in se odlocim zaupati da bo dovolj termike, Samsa pa je itak prelen da bi pogledal vreme in mi ponovno slepo zaupa :D.
Zacneva precej pozno, okrog 14ih sva sele v izhodiscu in caka naju 1200m vzopona v 3eh urah. A ze kmalu po startu se zalomi ko Samsa zagleda precej hitre oblake iz severa in vsa vnema nama nemudma izpuhti v prerekanju glede smisla nadaljevnja vzpona… Ko se komaj privleceva do planine in pri tem srecava za precej tezaven vzpon precej druzinic ki z nasmehom sestopajo, se podkrepiva z ze rednim strudl + caj receptom imava precej vec energije in sva hitro pred zadnjim delom vzpona cez ferrato. Malenkost tesnobno postane takoj po zacetku ko sva soocena z dejstvom da to mogoce le ni tako preprosta smer in bi nama prav prisla celo varovalna oprema(vsaj za psiho). A z vnemo zagrizeva v nestabilne karavanske skale in dobrih 400m plezanja pozneje prispeva na vrh kjer naju pozdravi sibka termika ki jo vcasih prekine sever. Takoj imava opremo napravljeno in ostane nama samo se psihicno pripravljanje in vzlet katerega more Samsa ponavljati.
Let mine precj BP (edino termike je za malenkost vec kot sva jo pricakovala) in kljub temu da nisva prav zares vedela kje bova pristajala, najdeva super veliko polje nedalec stran od avta. Je pa let z ~1300m visinske razlike precej dolg, tako da se lahko tudi z speed krilom precej poigravam in ga spravljam v vrtoglave spirale in globke wingover-je nedalec od strmega pobocja. Samsa pa izkoristi spust za neskoncno dolg trening spiral  in privajanje na njegovega Ibexa…
Caka naju samo se hiter vzpon po cesti nazaj do avta in vzpon za ta vikend je zakljucen :).

Se fotke: https://drive.google.com/folderview?id=0BzI1gter39l6eVB4Y2RKNGpqLWM&usp=sharing

Sobota, popoldanske urice: Z tovaršom “ Sajkotam“ jo zareževa iz kmetije Suhadolnik proti Cojzovi koči, po dveh urah hoje že jeva štrudl v koči in pijeva čaj, štrudl dobi večji pomen ker je en sam in zadnji, zato si ga deliva kot se spodobi za tovariše!

Po ugotovitvi, da je koča polna nekih starejših planincev, ki imajo bojda spominsko slovesnost za ne veva kom, se odločiva, da nadaljujeva pot proti bivaku pod Grintavcem in tam prebivakirava. V bivaku je neka starejša planinka, ki bi si želela z mano v tandemu dol in zatrjuje da je za vse norosti, hmmm? In še en mlad par, ki nama odstopi 2 dl goveje juhe in nama reši večer;)…

Zjutraj prva spakirava in odrineva proti najinemu cilju, debatirava in uživava v prečudovitih pogledih na ostali svet okrog naju.

Po dobri dve uri hoje in plazenja čez ferato sva na vrhu in že nastane problem… piha vzhodnik in je totalno neugodno, se tolaživa in psihirava da bo bolje, samo počakati bo treba! Veter jača in ne kaže na bolje, začneva se pomikati nižje in gledava za opcije ki so na razpolago.

Po cca dveh urah se družno odločiva, da nama Grintovec ni usojen in da ni vredno izzivat, spuščava se nazaj proti Cojzovi koči po južnem pobočju in naletiva na perfektno obrnjeno jaso (Ovnov čir). Piha lepo gor, Tom začne iz nahrbtnika vlačit padalo in pač ni opcije da ne odletiva, čeprav moram priznati da je okrog naju kar smrdelo in tangice za letet so dobile skoraj pravo funkcijo, še malo podebatirava o rotorjih, dolinskem vetru in pristanku, ki ni najbolj optimalen, saj visi in velikost njega ni lih prestiž. Tom se zažene kot bi bil na Planiški velikanki in že je v zraku za njim z manjšim popravkom še jaz, sledijo manjši acro vložki in oba sva na tleh, moja malenkost z ne omembe vrednim padcem.

Vesela kot radio …pospraviva opremo in oba se strinjava da pivo si pa le zasluživa.

Bilo je fenomenalno in tudi če le za 9 minutni let , se je splačalo potrudit!

Pa še slikce: 

https://plus.google.com/photos/105472806995781682857/albums/5913531409678725569?authkey=CIqG0Of03IW4Kw 

Danes končno napoved kaže, da bi lahko  Manca uresničila svoje darilo Žigi: tandem v Bohinju. Po Aladinu v višinah S, SV, Vogel javlja V, pa smo zmenjeni. Manca z Žigom, tandemist Klemen in Mega me poberejo na britofu pod Šmarno in gasa v Bohinj.

Najprej do Kramarja, kjer ravno pristajata (med drugimi) Miha in Lucija. Že dolgo se nismo videli in navdušena povesta, da sta ravnokar odpeljala tandema  z Vogla, kjer je danes idealno. Jaz sem takoj za Vogel, Manca se še malo posvetuje s Klemnom in Žigom, Mega je tudi za in že šibamo do gondole, v katero pride še nekaj dodatnih, na videz poznanih padalcev. Od zgornje postajaje dol do sedežnice (obratuje 🙂 ), ki nas pripelje do starta.

Na startu piha idealno gor (V 3,5/6 ?), občasno pihne z leve (S). Manca preverja situacijo s Klemnom, ki začne postavljati tandem. Tudi drugi začnemo odpirati rukzake. Najprej odleti eden od ostalih, naslednji je menda z novim padalom in mu ga ob poskusu starta sesuje na stran, tako da se pripravi Klemen z Žigom in v primernem trenutku startata. Lepo se odpeljeta ven proti robu na levi in na Storeču obrneta nazaj. Kaže, da kar drži.

Jaz imam postavljeno za njima. Prvi poskus je hrbtno, pa mi je prešibek veter, tako da ga ne spravim gor. Potegnem v drugo naprej in sem v luftu. Odpeljem ob robu levo do Storeča in obrnem. Rahlo naberem in sem nad njima, malo nad robom. Nazaj ob pobočju, tandem je pod mano, pa obrat in spet proti robu Storeča. Tik pred vrhom (mogoče 20-30 v.m. nad vrhom) začutim rahlo dviganje. Zavrtim prvič, … pa še drugi obrat. Ko zavijem v tretje, me v sedežu močno zagunca, padalo odnese v drugo stran, pogledam gor in zagledam samo pomečkano kepo blaga, komande in štrikci kar visijo… in že padam dol…  (kakšna reakcija…, kakšna rezerva… )… in v momentu je vsega konec…

P1038 Vogel nesreca 2013-06-30 12-04-28 1

obetaven Zoranov začetek...

obetaven Zoranov začetek…

P1038 Vogel nesreca 2013-06-30 12-04-28 2

P1038 Vogel nesreca 2013-06-30 12-04-28 3

P1038 Vogel nesreca 2013-06-30 12-04-28 4

Zdi se mi, da takoj malo pomigam in se poskušam bolj udobno namestiti. Poskušam pogledati naokoli, kje sem, pa ne vidim nič. Je svetlo, ampak nobene slike ne vidim… Panika: kaj če so mi šle oči do konca k hudiču? Slišim zvoke po postaji. Moram povedati, da sem OK in poskušam čimbolj mirno reči: “OK, jaz sem na tleh…”. Slika pred očmi se mi počasi jasni. Rušje levo, desno, ležim v zicu rahlo na desnem boku, desna noga me malo moti… je ne morem prestaviti v bolj udobno lego… Potem mi nekdo govori, naj bom pri miru, da helikopter prihaja, da je Mega na poti k meni… Glas mi je znan- Đoko ? (se mi blede ?), pa Manca, pa samo malo bi zaprl oči, da si malo odpočijem… potem pa Mega po postaji sprašuje, kje sem, če lahko bolj natančno povem… Pa povem (?), da sem na tem J pobočju, ne na oni strani… potem pa se Megovo klicanje po postaji meša z oddaljenimi klici v živo po zraku, nekje od zadaj, zgoraj… Zavpijem, da sem tukaj in že je Mega ob meni… Vzame vrečo iz rukzaka, da bo hitro stlačil padalo vanjo, ker prihaja helikopter… Jaz pa naj mirujem… In že je eno samo ropotanje helikopterja, pa en kup ljudi (kako so tako hitro vsi tu pri meni, saj je samo nekaj minut, odkar sem čofnil ?…). Še policaj je tu, pa me sprašuje za rojstne podatke… Pa zdravnica v alpinistični opravi… pa neskončno prijazen drugi alpinist-zdravnik  se predstavi kot Jurij (Gorjanc), in mi pravi: “Zoran, vse bo v redu, malo te moramo gor spraviti na greben, mogoče bo bolelo…”. Kar v padalskem sedežu me vpnejo v aki, … komande: potegni, napni, malo drajsanja in škripanja in frfotanje helikopterja… zeleni… KFOR…vojaški in dvignejo me v njega. Pomirjujoče Jurijeve besede, rohnenje helikopterja in že me raztovarjajo na strehi jeseniške bolnice: “…dobil je protibolečinsko, pri zavesti, malo se je vmes zgubljal…”. Bel strop, luči bežijo mimo, rentgen, CT,… “hrbtenica, kolk je izpahnjen, takoj ga moramo naravnati, ampak v popolni narkozi, ker je naravnavanje zelo boleče…” … in TEMA…

Mega mi čez kakšen dan po telefonu pove, da bi me kar čez gobec speku, ko sem rekel po postaji, da “sem na tleh”… vmes je bilo pa slabe pol ure tišine (?!): med tem, ko je Klemen z Žigom pridivjal nad start z info, da sem treščil na tla in ko sem se končno oglasil in povedal da “sem na tleh”… in skoraj 2 uri, da je Mega skozi pragozd rušja pri meni in malo za njim reševaci in helikopter…

Na traumi sem si prvič pogledal posnetke dogajanja (Žiga je z mojim GoPro na glavi snemal ves njun tandemski let). Žal na tablici, ki je to predvajala trzajoče in 5x prepočasi in brez uporabnega zvoka… Približno dobim vtis, kaj se je dogajalo…

Potem v Laškem na računalniku pogledam posnetke tekoče, z besedami in dejanji, kot se je zgodilo… Žigov prvi let, ob katerem začne razumevati Mančine občutke, ko drsi skozi zrak… njegov in Klemnov šok, ko po obratu zagledata, kako s speštano krpo nad sabo padam na edino skalnato jasico v morju rušja… se premika ? Kako javiti? Ni postaje… Zbezati telefon od nekod … Nazaj nad start in vpitje Manci in Megu, kaj se je zgodilo… helikopter…GRS… nazaj na Storeč, kjer Klemen resno razmišlja, kako bi pristal(a), da bi meni čimprej pomagala ! Halo!! S klientom v rušje ?! Še enkrat sem in tja, da nabereta do moje višine… In olajšanje, ko opazita, da se premikam… vendar naj se ne premikam, saj prihaja GRS,… helikopter… Sedaj se lahko umakneta in odjadrata…

Ko vse to gledam, poslušam, ko zdaj zlagam mozaik spominov, šele prav razumem, da je vsak od vas KLEMEN, ŽIGA, MANCA, MEGA, ĐOKO, naredil nekaj VEČ, kot se običajno naredi ob takih dogodkih. Da se imam vsem vam zahvaliti, da zdajle že lahko hodim in se smejim v bifeju z vami.   Da je lahko potem GRS 200% profesionalno opravila stvar…Pa seveda USODI, da me je dovolj nežno parkirala na edino skalo tamkaj (ob morju dosti bolj mehkega rušja vse naokoli…)

———————————–

dodano 19.8.2013

Razmišljanja ob padcu našega župnika Jožefa 18.8.2013, ki je lahko aktualno tudi za moj primer  (povezava na /olc/index.php/catalog/?tview=flights&act=submit&gtype=1&ww=0&site=&club=#si&flights&1285153&map )

Jožefov komentar njegovega leta: Super letalni dan, z Blegoša direkt na Lajnar, s 2700 brez vrtenja s Krna na Stol, tam pa… V JZ na ful gasu klofar, navrti na gurtne, na srečo samo 180°, ko se odvijem, 10 m nad terenom pa prevlečen let in se ne spele ven, treščim na tla na levi bok. Potem sem pa eno uro razmigoval ramo, da je bolečina malo popustila, a kaj ko je dvignit nič kaj ne morem, razen za k sebi je moč, da potegnem. To je pa bistveno za komande, da sem potem nekako odletel nazaj.
(Če je kdo videl dogodek padca naj, prosim, napiše kaj vse se je dogajalo.)
 
10.Andrej Erznožnik : ja res s padalom pa stran, največkrat se zgodi zaradi zgonjenih padal!!!! Tok pa še maš, za enga novga [18.08.2013 23:05]12.Simeon Klokočovnik : Do frontalnega ali kakršnega koli drugega zapiranja lahko pride zaradi notranjih dejavnikov (napake pilota- neustrezno krmiljenje…, ali napake materiala: napačnega vpadnega kota itd) in zaradi zunanjih dejavnikov (dinamike ozračja). Na zunanje dejavnike ne moremo vedno vplivati. 
Torej, če letiš v dinamiki, lahko vsak dobi zapiranje, ne glede na model padala in izkušenost pilota. Verjetnost zapiranja v dinamiki obstaja vedno, se pa veča s številnimi dejavni, še posebno, če se ti seštejejo: jakost dinamike (jakost in dinamika vetra, konfiguracija terena, ki vpliva na jakost, spremembo smeri, seštevanje tokov), izkušenost pilota (lahko si najboljši, a če ti koncentracija v tistem nepravem trenutku zaradi fizioloških ali kakšnih drugih motečih faktorjev popusti…),letenje z nezavrtim krilom, letenje s pospeševalnikom, s spuščenimi trimerji, neustrezna obremenitev padal, odvisno od tipa in modela padala, od utrujenosti padala (materiala in vrvic), poškodbe vrvic,- ma ne ljubi se mi več naštevat, tu ni konca. Veš, da si bil preblizu, pa ti je zmanjkalo časa za reševanje ali rezervo, pa še vedno dovolj blizu, da nisi preveč pribil 🙂 Res, da nova padala zdržijo več, a niso imuna. In stari piloti imamo več straha, kot novi, ki so s sodobnimi manj skusili. Včasih med 11 in 16 uro sploh nismo leteli. Razvoj širi meje in veča verjetnosti dogodkov v vseh smereh. Tudi s številom naletenih ur se veča verjetnost doživetja takih izkušenj. Kolo sreče pa govori tudi drugače. Nekdo tisočkrat naredi napako, pa se ta ne poklopi z vsemi faktorji nesreče (z vsemi luknjami v siru)in se ne zgodi nič, nekdo pa ne dela napak, potem pa jo samo enkrat, pa “vidi čez sir”. 
Jože, vem da ti vse to veš in ti ne solim pamet. Pišem na splošno, v opomin vsem, tudi sebi, ko pozabim, pa so mi takšni tvoji, odkrito povedani dogodki v pomoč in zelo cenim to tvojo spontanost in poštenost. Ampak tebe in mene, ko zavestno tehtava, kako daleč gre in koliko sva s svojim znanjem sposobna vplivat na usodo, ne bo žal, žal mi je tistih mladebudnežev, ki tega ne vedo in ne morejo vedeti, ker jim ni nihče povedal, jih v eforiji letenja ni opozoril, kvečjemu, ko jih je strah v zraku in jim razum govori, ne počenjaj tega, jih hkrati spodbujajo s svojo hvalo, kako daleč in kaj so leteli (tudi OLC), kako jih nič ni strah, kako so dobre in primerne razmere in je vse to normalno, ko jih sredi največje termike vozijo na štarte itd…
Ja tebe, ki si mi prijatelj,ki vse to veš, mi te tvoje poškodbe ni žal, mi je pa žal “Poljaka”, on ni in ne bo vedel. [19.08.2013 07:53]

14.Turčin _ Alojz Turk : O ful gasu ob pobočju?? niti ne bi… 
Pojč, enkrat sem ti že napisal, da premeri špage (Axis – dinema!). Ali padalo pri pristajanju štrbunkne, namesto da bi lepo ocedil hitrost in stopil na tla?
Najlažje je drugim soliti pamet, vem: Glede na tvoj stil letenja, tvoje špure po “divjini” in najbrž rekordno število “dogodkov” razmisli o padalu EN-B. Ko boš obvisel v neku grapi, kjer ne bo signala niti od Boga, kaj šele telefona ali postaje, boš zamudil še kaj drugega, ne le na poroko. [19.08.2013 08:16]

15.Turčin _ Alojz Turk : Pripis: Kakorkoli že bo kdo razumel, mišljeno je bilo dobronamerno. [19.08.2013 08:17]

Glede na mojo nočno aktivnost (vožnja na Dunaj in nazaj 🙂 ) sem dopoldne, ko se začneva koordinirati z Manco, kar malo odsoten. Glede na V (Erzo je danes definitivno šel na Ivanščico), Mega predlaga Grmado ali Zavrh in jaz sem za Grmado in to posredujem Manci (med postankom v Žalcu) in tudi Mateji.

Ker je Manca frej malo prej, kot sem jaz v LJ, odšiba na Unc in se zveže z Megom (in Sašom) in že šibajo gor, ko se midva z Matejo šele odpravljava iz Lj.

Ko prideva na start, je Manca še vedno v startni poziciji, Mega pa v poziciji za moralno oporo (in psihiranje 🙂 ) in asistenco, Sašo pa že daleč pod oblaki proti Cerknici.

Razdrihov let

Razdrihov let

Njemu je uspelo startati, ko je bil veter še močan (pa mešajoč sem in tja) in je še delalo, sedaj pa se čakanju in modrovanju pridruživa še midva z Matejo. Občasno vseeno pihne tudi nekaj časa gor in začnem se rihtati in postavljati. To spodbudi tudi Manco, ki končno potegne in jo sprva krasno liftne gor.

Potem potegnem jaz naprej, pa me skipa v travnik, v drugo pa hrbtno in lepo odletim. Manca že počasi curi in se bori in grize, jaz grem v levo za rob in se borim in grizem in dobim dviganje in sem nad startom. Že mislim, da sem zmagal, pa ni več nobenega dviganja in s 100m nad startom samo še počasi tonem ob pobočju (in se borim in grizem). Manca poskuša zunaj nad dolino v smrdljivi termiki, pa ji tudi ne uspe in dokončno scuri. Jaz pa nekaj minut za njo na standardnem pristanku pod cesto pod pokopališčem.

Zoranov let

Zoranov let

Med pospravljanjem iščem idejno rešitev postavitve postaje, ker se mi zdi, da pokončna postavitev bistveno izboljša sprejem (v primerjavi z ležečo, kot sem jo imel doslej v kokpitu (?) ). Kmalu je tudi Manca pri avtu, v zraku pa se pojavi dodaten padalec – Redstar. Najprej mu uspe krasno pobrati, potem pa tudi on izgubi višino in drajsa po pobočju pred startom. Končno odleti tudi Mateja, ki samo scuri na pristanek k meni (vendar z novim padalom to malo traja dlje, kot bi s starim 🙂 ). Na koncu je v zraku še Mega, ki se pridruži Redstaru in drajsata skupaj toliko časa, da mi počasi in v miru pospravimo.

Končno sta tudi onadva na tleh. Redstar z Manco, Matejo in mano v rally vožnji (Manca) gor po avte. Ko smo spet dol, pa gruntamo še malo, ali bi še poskušali enkrat odleteti (Strmca, še enkrat Grmada ?), pa se predamo, ker ne kaže, da bi bilo kaj več uspeha, kot prvič. Delux je prej prihajal k nam, pa si je med potjo premislil in se preusmeril na Kovk.

Še zaključno druženje na Uncu, potem pa razlaz (midva z Matejo skupaj še do LJ)… Boris pa očitno ni šel na Kovk

Borisov let

Borisov let

Deluxov komentar leta: posneto z fly me recorderjem
Komentarji (2)

  • 1.Boris Delux : pristal bom čez 1 dobro uro [29.06.2013 19:44]

Zvečer se oglasi še Erzo, ki je uspel na Ivanščici 🙂

Erzov let

Erzov let

Vreme bolj kilavo in še vedno V. V Karavankah že od jutra bolj zaprto in le malo bolje je na Jugu. Na Kovku nažiga burja do 15m/s. Grmada se mi zdi še najbolj sprejemljiva. Erzo se pusti samo obvestiti, pa se bo sproti odločal. Megu se tudi ne zdi čisto brezupno, da hodimo dol, ampak on bo samo šofer (očitno mu je jasno, da se bo samo za dol vreči).

Erzo uspe povezati civilne dejavnosti z letalno kombinacijo in tako smo dogovorjeni ob balah v Planini. Vmes je v kombinaciji še Simeon, pa se ne uskladimo.

Ko z Megom čakava Erza, začne kapljati. Ko se pridruži, še malo čakamo (če bo mogoče nehalo, posijalo sonce ali kaj takega :-)…). Ker ni sprememb, se odločimo, da vseeno gremo pogledati gor (mogoče pa gori ne kaplja :-)…).

Na Strmci piha čez Petriča in Erzo pride na idejo, da je pa to prava smer za Lipovec ali Špilnik (ali pa Gabrovico). Ker smo na križpotju odvijem na levo in smo na kolovozu gor na sedelce med Lipovcem in Špilnikom. Na levo zgleda bliže, pa še kolesnice so po hribu gor. In smo na vrhu travnika.

Erzo se že rihta, Mega pomaga, kot vedno. Piha z leve in občasno poševno dol. Erzo potegne naprej in laufa, laufa in je že skoraj v zraku … in še polaufa in je v zraku. Pa še jaz v tangicah in s cota klasse. Mogoče kak korak manj, ampak laufati je pa treba… V zraku kaplja že malo močneje, ko zavijem na desno za Erzom proti Studenu. Ko pridem nad vas, Erzo ravno pristaja na travniku pri vasi

in čez nekaj trenutkov sem pri njem.

Zoranov let

Zoranov let

Zloživa in do ceste, pa je tudi že Mega pri naju.